Hvad betyder Buddhas oplysning?

 

Tim Pallis

 

 

Den 8. december er Buddhas oplysningsdag. Oplysning er egentlig et forkert ord – det rigtige er opvŒgning. Siddharta Gautama eller Shakyamuni Buddha, som han ogsŒ hedder, vŒgnede den dag op af dyb samadhi og blev klar over, hvad der er hans egentlige natur.

 

Hans havde i mange Œr praktiseret forskellige fysiske og meditative metoder fra forskellige yogal¾rere, men uden at komme til en afklaring af sit spirituelle sp¿rgsmŒl. Han fastholdt sin indre koncentration og dyrkede en ekstrem asketisk levevis, som n¾r havde taget livet af ham.

 

En dag, da den udhungrede Siddharta blev tilbudt en skŒl ris v¾lling af en lokal pige, satte han sig under et stort figentr¾ og besluttede ikke at rejse sig fra den fulde lotusstilling, f¿r han var kommet til en afklaring. Han sad i 7 dage og n¾tter, og om morgenen den 8. dag, da planeten Venus viste sig pŒ himlen og kastede sit lys pŒ hans nethinde, vŒgnede han pludselig op fra sit samadhi eller selvforglemmende koncentration og erkendte sin buddhanatur.

 

Dette er den zen buddhistiske version af Buddhas opvŒgnen. Der er lige sŒ mange andre opfattelser af, hvad BuddhaÕs opvŒgnen betyder, som der er forskellige buddhistiske traditioner i verden. N¾sten alle de Mahayana buddhistiske traditioner, som tidligere fandtes i bŒde Indien og Kina er stadig repr¾senteret i Japan i dag i forskellige templer.

 

Buddha er en titel ligesom Kristus er en titel. Det er et sanskrit ord, hvis rod ÓbudhÓ betyder vŒgen. En buddha er derfor den, der er vŒgnet. Min zen mester Shodo Harada Roshi i Sogen-ji klostret spurgte: ÓHvad sagde Sakyamuni, da han vŒgnede?Ó Svaret er ÓJeg skinner!Ó

 

Hvad kan det betyde? Det betyder, at han i dŽt ¿jeblik ikke var adskilt fra Venus. Venus var ikke mere et objekt i hans omverden – Venus var hans egen egentlige natur.

 

Der er til trods for vor s¾dvanlige adskillelse mellem bevidsthed og bevidsthedsindhold intet skel mellem indre og ydre, subjekt og objekt eller os og dem. Dette var BuddhasÕs genf¿dsel til et helt nyt lysvŒgent liv i en sandhed om alle levende v¾sners virkelige identitet.

 

Derfor svarer BuddhaÕs oplysningsdag til pŒskemorgen, som er Kristus genopstandelsesdag. Det er en genf¿dsel til en ny identitet. Vor egentlige natur er ikke at v¾re adskilt fra virkelighedens sŒdanhed. Det er et nyt liv i det evige nu.

 

Buddhister fejrer ikke Buddhas oplysningsdag pŒ samme mŒde som kristne fejrer jul og pŒske med samv¾r, mŒltid og gaver. PŒske morgen er jo ogsŒ en stille morgen, og midnatten f¿r har der v¾ret messe i de katolske kirker. Den 8. december er selvf¿lgelig den vigtigste helligdag for en praktiserende buddhist. Det fejres ikke, men der messes s¾rlige sutraer i alle templer og i mange hjem.

 

For mig er det en meget vigtig dag, hvor jeg mediterer til lang ud pŒ natten. I de zen buddhistiske klostre afholder man en Rohatsu Sesshin. Det er en uges intensiv meditation, som slutter den 8. om morgenen. Man mediterer 12 timer dagligt og m¿der mesteren fire gange dagligt. Den sidste nat sidder man hele natten igennem til den lyse morgen. Det er den bedste mŒde at genopfriske SakyamuniÕs praksis pŒ under bodhi tr¾et.

 

Alle levende v¾sner har en buddhanatur, som kan realiseres. De fleste ved det bare ikke. I virkeligheden er enhver af os allerede en buddha, og derfor er den bedste mŒde at ÓfejreÓ Buddhas oplysningsdag, at vŒgne op og erkende sin sande identitet under en Rohatsu Sesshin.